Nu boeken

Veel gestelde vragen

Scholen

Bieden alle scholen activiteiten aan?

Ja. Alle Linguaschools taalscholen bieden het hele jaar door weekactiviteiten en weekendexcursies aan. Activiteiten variëren per week en worden wekelijks meegedeeld op de taalschool. Voor een aantal bestemmingen vind je de activiteiten op ons blog. Sommige activiteiten zijn gratis. Voor andere activiteiten wordt een kleine vergoeding in rekening gebracht ter dekking van kosten zoals vervoer, entree ticket, enz.

De activiteiten en excursies op onze website zijn slechts een indicatie van de dingen die we regelmatig aanbieden. Op de meeste scholen maken we het activiteitenprogramma pas een week van tevoren, dus we kunnen niet met zekerheid zeggen welke activiteiten er worden uitgevoerd als jij op school bent. Voor activiteiten is mogelijk een minimum aantal studenten vereist.

Is er (gratis) internet op school?

Ja, alle scholen hebben gratis Wi-Fi.

Sluiten scholen op officiële feestdagen?

Ja, al onze scholen sluiten op officiële feestdagen, op deze dagen zijn er geen lessen. Gemiste groepslessen worden meestal niet ingehaald, maar dit varieert per school. Als er 2 feestdagen in één week zijn, wordt er altijd minstens 1 dag ingehaald gedurende de rest van de week.

Hoe ziet mijn eerste lesdag eruit?

Via je persoonlijke pagina informeren wij je over de exacte tijd dat je op school moet zijn. Als je geen absolute beginner bent in het Spaans, doe je eerst een Spaanse niveau test. Op basis van deze test wordt je geplaatst in een groep die past bij jouw niveau.

Sommige scholen doen een welkomstgesprek of rondleiding door het gebied waar de school staat. Daarna beginnen je Spaanse lessen.

Zijn de lessen altijd in hetzelfde gebouw?

Op de meeste bestemmingen is de school gelegen in 1 hoofdgebouw. Op sommige scholen kunnen klaslokalen verspreid zijn over 2 of meer nabijgelegen gebouwen.  

Cursussen

Wanneer begint de cursus?

Alle groepscursussen beginnen op een maandag en eindigen op een vrijdag. Midden in de week beginnen is niet mogelijk.  De meeste cursussen beginnen elke maandag van het jaar. Als maandag een feestdag is en de school gesloten is, begint de cursus op een dinsdag. Er zijn vaste startdata voor absolute beginners en voor een aantal speciale cursussen, zoals examenvoorbereidingscursussen of de extensieve avondcursussen. Individuele lessen op maat kunnen beginnen op verschillende weekdagen. 

Hoe laat begint de eerste les?

De exacte aanvangstijd wordt genoteerd op je persoonlijke pagina, uiterlijk 5 dagen voor de start van je taalcursus. Afhankelijk van de bestemming kan dit ergens tussen 7:30 en 9:00u zijn, maar kan het ook 's middags zijn.

Wat gebeurt er als er geen studenten zijn met hetzelfde niveau als ik?

Als Spaanse taalspecialisten hebben alle Linguaschools taalscholen het hele jaar door een behoorlijk aantal leerlingen van verschillende niveaus. Dit betekent dat we altijd in staat zijn om groepen studenten van hetzelfde niveau te vormen. In het uitzonderlijke geval dat je de enige student op jouw niveau bent, ontvang je een kleiner aantal privé-lessen in plaats van de groepslessen. 

Wat is het rooster?

Over het algemeen vinden groepslessen plaats in de ochtenden tussen 9:00 en 14:00 uur en 's middags tussen 14:00 en 19:00 uur. Het tijdschema verschilt per bestemming en kan tijdens piekuren worden gewijzigd.

Wat is het DELE examen?

DELE (Diploma de Español como Lengua Extranjera) certificaten worden verleend door het Cervantes Instituut, in naam van het Spaanse ministerie van Onderwijs. DELE-examens volgen de niveaus van het gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor taalniveaus (CEFR): A1, A2, B1, B2, C1, C2. Wij bieden speciale taalcursussen die je voorbereiden op dit certificaat en sommige van onze scholen zijn officiële examencentra voor het DELE examen, dus je kunt het examen daar ook doen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wat is het SIELE examen?

SIELE is een taalvaardigheidsexamen dat de Spaanse taalvaardigheid certificeert met verschillende taalcompetentieniveaus. Het werkt met een puntensysteem dat gelijkwaardig is aan de niveaus van het gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor taalniveaus (CEFR): A1, A2, B1, B2 en C1.

Wij bieden speciale taalcursussen die je voorbereiden op dit certificaat en sommige van onze scholen zijn officiële examencentra voor het SIELE examen, dus je kunt het examen daar ook doen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Ik denk dat het niveau van mijn groep te hoog of te laag is. Wat kan ik doen?

Neem eerst contact op met het secretariaat van de taalschool als je denkt dat je in een groep zit die op het verkeerde niveau voor jou les krijgt. Deze zal dit bespreken met je leraar of de hoofdleraar en je informeren over de mogelijkheden om je over te plaatsen naar een andere groep.

Wie zijn mijn klasgenoten?

De leeftijd, nationaliteit en achtergrond van Linguaschools studenten is zeer divers. Of je nu een student aan de universiteit bent of de afgelopen 20 jaar niet hebt gestudeerd, de sfeer op de scholen zorgt ervoor dat je je meteen thuis voelt.
Van juli tot september is er een groter percentage relatief jongere mensen (studenten) dan tijdens de rest van het jaar. Onze studenten komen van over de hele wereld. Dit varieert een beetje per bestemming, dus als je dit exacter wilt weten, bekijk dan de statistieken die op de pagina van elke bestemming worden weergegeven.

Krijg ik een certificaat?

Ja, op de laatste dag van je cursus ontvang je een certificaat met hierop de periode die je op de taalschool hebt gezeten, het aantal lessen dat je hebt bijgewoond en het niveau dat je hebt bereikt. Een aanwezigheid van ten minste 80% is noodzakelijk om een dergelijk certificaat te ontvangen. 

Ik heb een certificaat van mijn universiteit, maar ik ben in een lagere groep ingedeeld dan het certificaat zegt. Waarom?

Hoewel het niet veel voorkomt, hebben we gemerkt dat andere (taal)scholen of universiteiten niet altijd zo strikt werken volgens het Europees Referentiekader van taalniveaus op de manier waarop wij dat doen. Ze waarderen bijvoorbeeld alleen bepaalde delen ervan, of hebben een andere interpretatie.
We evalueren je niveau van begrip, lezen en luisteren, en hoe je de taal actief gebruikt bij het spreken en schrijven. We doen dit met al onze studenten, dus je zult altijd samen zijn met studenten op hetzelfde niveau als jij. Als je hier vragen over hebt, kun je terrecht bij het secretariaat van de school of je leraar.

Accommodatie

Kan ik op eigen gelegenheid een accommodatie zoeken?

Ja natuurlijk. Wij bieden onze accommodatie als een extra service aan onze studenten, maar als je je eigen accommodatie wilt vinden, is dat geen enkel probleem. Dan boek gewoon alleen de cursus Spaans.

Zijn energierekeningen inbegrepen?

De accommodatie prijs is inclusief alle rekeningen, zoals internet, water, gas en elektriciteit. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht. In sommige gevallen is een borg vereist en informeren wij je vooraf hierover. De borg wordt terugbetaald wanneer er geen schade/problemen zijn opgetreden. Op de meeste bestemmingen hebben accommodaties wasmachines die gratis te gebruiken zijn. Zo niet, dan wordt dit specifiek vermeld.

Op welke dag is het in- en uitchecken?

Standaard is de accommodatie gereserveerd vanaf de zondag voor de start van de cursus, tot de zaterdag na de cursus. Extra nachten zijn afhankelijk van beschikbaarheid en kunnen op aanvraag geboekt worden. Per nacht wordt een extra bedrag in rekening gebracht. In Valencia zonder extra kosten op zaterdag kunt aankomen en in Montañita en Tamarindo zonder extra kosten op zondag kunt vertrekken, maar je moet dit wel vooraf aangeven. Als je een van deze extra nachten wilt boeken, laat dan een opmerking achter op het online inschrijvingsformulier of stuur ons een e-mail met je verzoek.

Hoe ver is het van de school naar de accommodatie?

Je verblijft altijd binnen 30 minuten reisafstand van de taalschool, ongeacht de bestemming en het type accommodatie. Maar let op de verschillen per bestemming. Sommige studentenresidenties zijn on-site, dus op het terrein van de school. Gedeelde appartementen kunnen op loopafstand zijn, zoals in Barcelona, Granada, Salamanca en Malaga.

Zijn lakens en handdoeken inbegrepen?

Schoon beddengoed is altijd aanwezig. Tenzij anders vermeld, moet je je eigen handdoeken meebrengen.

Wat is inbegrepen bij half- of volpension?

Halfpension is inclusief ontbijt en een avondmaaltijd. Volpension is inclusief ontbijt, lunch(pakket) en avondmaaltijd. 

Kan ik mijn accommodatie wijzigen als ik niet tevreden ben?

Als je om welke reden dan ook niet tevreden bent met je accommodatie, ga dan naar de receptie van de taalschool. In de meeste gevallen kunnen kleine problemen gemakkelijk worden opgelost. Als je nog steeds wilt veranderen, kan dat zolang we iets dergelijks beschikbaar hebben en je een goed reden hebt. In sommige gevallen is een wijziging mogelijk, maar worden er wel wijzigingskosten in rekening gebracht.

Moet ik mijn accommodatie schoonmaken?

Een schoonmaakservice is inbegrepen in de prijs. Echter, deze service heeft meestal alleen betrekking op de gemeenschappelijke ruimtes, zoals de badkamer, keuken en woonkamer. Er wordt verwacht dat je je eigen kamer schoonhoudt en zorgt voor de dagelijkse schoonmaak, de afwas, het buitenzetten van afval, enz.

Kan ik ook bij een gastgezin wonen als ik vegetariër ben of een speciaal dieet of allergie heb?

Ja, dat kan. Maar in dat geval is het belangrijk dat je een opmerking achter laat op het online inschrijvingsformulier, zodat we hier rekening mee kunnen houden.

Als ik bij een gastgezin blijf, deel ik dan met andere taalschoolstudenten? En zo ja, met hoeveel?

Elke bestemming en elk gastgezin is een beetje anders. Sommige gastgezinnen kunnen maar één taalschoolstudent huisvesten. Anderen hebben 2 of 3 studenten tegelijk. Het is niet altíjd mogelijk, maar we proberen te vermijden dat studenten uit hetzelfde land bij hetzelfde gastgezin geplaatst worden. Dit is om te zorgen voor meer mogelijkheden om Spaans te spreken en te oefenen. 

Is de slaapkamer afsluitbaar?

In de meeste gastgezinnen of gedeelde appartementen is de slaapkamer niet afsluitbaar. Kamers in studentenresidenties hebben over het algemeen wel een deur met slot.

Wanneer ik bij een gastgezin logeer, moet ik dan op bepaalde tijden thuiskomen?

Wanneer je bij een gastgezin verblijft, heb je privacy en onafhankelijkheid. Als volwassen lid van het huishouden kun je komen en gaan wanneer je wilt. Wij vragen je echter om attent te zijn en niemand 's avonds laat te storen. Als je niet thuis bent voor een maaltijd, informeer dan je gastgezin even van tevoren. 

Is er Wi-Fi in de accommodaties?

Ja, alle accommodaties hebben Wi-Fi. Alleen in Montañita hebben sommige gezinnen geen Wi-Fi.

Is er warm water in de accommodaties?

Ja, alle accommodaties hebben warm water. Soms kan warm water echter niet worden gegarandeerd wanneer je bij een gastgezin in Montañita verblijft.

Kan ik 's avonds laat bij de accommodatie aankomen?

Ja, op alle bestemmingen kun je 's avonds laat aankomen. Maar in Barcelona en Valencia zijn er een aantal beperkingen en moet je mogelijk een extra vergoeding betalen, of een luchthaven transfer boeken om een late check-in te doen.

Mag ik de keuken gebruiken?

In gedeelde appartementen en studentenresidenties kun je altijd de keuken gebruiken om je eigen maaltijden te bereiden. Er is een koelkast beschikbaar.

Bij gastgezinnen is het meestal niet mogelijk om gebruik te maken van de keuken; misschien kun je een lichte snack bereiden.

Visum

Heb ik een visum nodig om naar Spanje te reizen?

Studenten uit Nederland, België en alle andere landen van de Europese Unie hebben geen visum nodig om Spaans te studeren in Spanje.

Studenten met een paspoort uit bepaalde landen kunnen maximaal drie maanden zonder visum in Spanje verblijven. Dit geldt o.a. voor inwoners van de VS, Canada, Brazilië, Japan en Korea. Als je van plan bent om langer dan drie maanden te studeren, moet je over een studentenvisum beschikken als je aankomt in Spanje.

Studenten uit andere landen moeten contact opnemen met de dichtstbijzijnde Spaanse ambassade of consulaat om de visumplicht te controleren.

Heb ik een visum nodig om te studeren aan een van de scholen in Latijns-Amerika?

Het antwoord op deze vraag varieert, afhankelijk van je paspoort en de bestemming. Als je minder dan 90 dagen verblijft, zul je met een Nederlands of Belgisch paspoort naar de meeste landen in Latijns-Amerika als toerist kunnen reizen. Meestal kun je je toeristenvisum ter plaatse verlengen indien nodig. In sommige gevallen is het handiger (en leuker) om even naar een ander (buur)land te gaan en opnieuw met een toeristenvisum van 90 dagen het land binnen te komen.

We raden alle studenten aan om de toelatingseisen te controleren voor de bestemming waarin ze geïnteresseerd zijn. Up-to-date advies kan meestal worden verkregen bij de ambassade van je land of consulaat in het land van bestemming. Deze ambassades hebben meestal up-to-date websites met de juiste informatie.

Neem contact met ons op als je niet zeker bent of vragen hebt. 

Hoe kan ik de juiste ambassade of consulaat vinden?

Op de website van het Spaanse ministerie van Buitenlandse Zaken vind je een lijst van Spaanse ambassades en consulaten over de hele wereld. Je kunt ook Embassy Finder gebruiken om de juiste ambassade te vinden. 

What does it cost to get a Letter of Acceptance?

Before sending you a Letter of Acceptance we require payment for the full program, including course and accommodation. We provide the Letter of Acceptance free of cost. We can send you a digital copy by email, which in some cases might be sufficient. If you need the original copy by regular mail or express mail, we will only charge you the costs the mail service charges us.

What happens if my visa is denied?

You need to inform us as soon as possible by sending a copy of the official letter of denial by email. In some cases we might be able to appeal the decision and/or help you to get the visa. In case your visa is definitely rejected and you will have to cancel your reservation, you will get a full refund minus an administrative fee. Check our terms & conditions for more information.

What course should I choose if I need a long term study visa?

Are you sure you need a student visa? Then the minimum course intensity is 20 lessons per week. All course who have 20 lessons per week or more are eligible for the student visa, however, the most chosen course is the Intensive 20 Spanish course or one of the University Pathway Programs

Inschrijving

Kan ik nu boeken voor volgende week?

Om je een plaats in een van onze cursussen te kunnen garanderen, dien je je ten minste 2 weken voor je aankomstdatum in te schrijven. Als de startdatum van jouw voorkeur binnen 2 weken is, neem dan contact met ons op en we controleren de beschikbaarheid. 
Je moet altijd de beschikbaarheid controleren bij het boeken van bepaalde speciale accommodaties. Ons online boekingssysteem zal je laten weten of dit nodig is.

Hoe werkt de betaling?

Om je online inschrijving te voltooien, vragen we je een aanbetaling van 250 EUR om je boeking te garanderen. Het resterende bedrag kun je vooraf of op de eerste dag van de cursus bij de schoolreceptie betalen. Als het totale reserveringsbedrag lager is dan de aanbetaling van 250 EUR, betaal je natuurlijk alleen het reserveringsbedrag.

Na inschrijving krijg je inloggegevens voor je persoonlijke pagina online. Op deze pagina kun je betalen via een veilig online betalingssysteem.

Ik vertegenwoordig een groep studenten. Bieden jullie een speciale prijs?

Ja, dat doen we. We werken samen met veel leerkrachten en reisbureaus om taalreizen in groepsverband te organiseren. Neem contact met ons op voor een speciale groepsofferte.

Welke betalingsopties accepteren jullie?

Je inschrijving wordt verwerkt wanneer we je aanbetaling hebben ontvangen. Je kunt veilig online betalen met een creditcard (Visa, MasterCard of American Express). Je kunt ook betalen via PayPal, iDeal, Bancontact, automatische incasso, verschillende lokale betalingssystemen of (internationale) overschrijving. Je kunt de betaalmethode kiezen tijdens de inschrijvingsprocedure. Als je ervoor kiest om te betalen via (internationale) overschrijving, is het belangrijk dat je de exacte referentiecode gebruikt die wordt verstrekt op het scherm en per e-mail.

Hoeveel betaal ik als inschrijvingsgeld en voor lesmateriaal?

Niets. Wij streven naar transparante prijzen. Dus als het niet expliciet wordt vermeld, is er geen inschrijvingsgeld en is al het lesmateriaal inbegrepen in de prijs.

Wij zijn met 2 of meer en willen samen komen en in dezelfde groep les krijgen en/of in dezelfde accommodatie verblijven. Hoe moeten we dit boeken?

Als je een taalcursus met 2 of meer personen wilt boeken, moet elke cursist zich individueel inschrijven via onze website. Op de tweede pagina moet je een opmerking toevoegen in het opmerkingsveld met de naam van de persoon met wie je reist.

Wij zorgen er dan voor dat je samen in de accommodatie en/of groep wordt geplaatst (zolang jullie hetzelfde niveau hebben). Wanneer je met meer dan 2 personen bent, zullen we altijd ons best doen, maar kunnen niet garanderen dat jullie in dezelfde accommodatie worden geplaatst. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Kan ik meerdere bestemmingen boeken?

Ja, het is mogelijk om zoveel bestemmingen te combineren als je wilt. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om 4 weken in Barcelona te studeren en 4 weken in Granada. Of je kunt meer steden combineren. Neem contact met ons op en we maken een aangepaste prijsopgave voor je.

Kunnen jullie me een prijsopgave sturen?

Je vindt alle prijzen per bestemming en kunt ze gemakkelijk vergelijken met andere bestemmingen op onze prijspagina. Als je direct een offerte wilt, kun je het boekingssysteem gebruiken om een online offerte aan te vragen. Als je een cursus op maat wilt die je niet op onze website vindt, neem dan gerust contact met ons op.

Kan ik nu boeken en meer weken toevoegen als ik eenmaal op school ben?

Op de meeste taalscholen is het geen probleem om je verblijf te verlengen. Maar houd er rekening mee dat dit altijd afhankelijk is van beschikbaarheid. Accommodatie is mogelijk niet altijd beschikbaar of een verlenging kan betekenen dat je van kamer of appartement moet veranderen. Laat even een opmerking achter op het inschrijvingsformulier als je overweegt langer te blijven, zodat we hier vooraf zo veel mogelijk rekening mee kunnen houden.

Als je er zeker van bent, is het het beste om je volledige verblijf van tevoren te boeken. In de meeste gevallen is de prijs per week lager als je meer weken van tevoren boekt.

Wat gebeurt er nadat ik me heb ingeschreven?

Op werkdagen ontvang je binnen 24 uur een e-mail van ons, met inloggegevens voor je persoonlijke online pagina; my.linguaschools.com. Hier vind je alle details over je reservering. Je kunt hier ook je niveautest en aankomstgegevens invullen (indien van toepassing). Je vindt de details van het appartement en de starttijden van de les uiterlijk 5 dagen voor de start van de cursus.

Ik weet niet wat mijn niveau Spaans is? Wat moet ik invullen op het inschrijvingsformulier?

Voor nu is het belangrijkste om te weten of je enige kennis van het Spaans hebt of niet. Als je beginner invult, word je in een groep met absolute beginners geplaatst. Als je iets anders invult, doe je online of op de eerste dag van de taalcursus een schriftelijke niveautest. Je wordt ook mondeling getest op je eerste schooldag. Op deze manier kunnen we je in de juiste groep plaatsen, met studenten van een vergelijkbaar niveau.

Ik begrijp geen Spaans, in welke taal worden lessen gegeven?

Bij Linguaschools geloven we in de zogenaamde  ‘taalonderdompelingsmethode’. Dit betekent dat over het algemeen alleen Spaans wordt gesproken in de klas, vanaf de eerste dag. Deze methode geldt ook voor de beginnersgroep. Dit kan moeilijk zijn op je eerste dag, maar docenten zijn experts in taalonderdompeling en zullen je ondersteunen met tekeningen en gebaren. Deze methode helpt je om Spaans te leren op een efficiënte manier, en dwingt je om actief gebruik te maken van het Spaans dat je leert.

Wat is de persoonlijke pagina van Linguaschools?

De persoonlijke pagina bevat alle informatie over je boeking. Het biedt een veilig systeem om betalingen te doen en geeft details van belangrijke informatie over je cursus en accommodatie, zoals de begintijd van je eerste les. 

Reis

Hoe kom ik bij de accommodatie/school?

Je vindt de schoolgegevens op je persoonlijke pagina, inclusief het adres en de routebeschrijving naar je accommodatie. Uiterlijk 5 dagen voor aankomst krijg je de volledige details van je accommodatie en lessen op je persoonlijke pagina.  Heb je vragen of twijfels, neem dan gerust contact met ons op.

Wat is de vliegveldtransfer?

De vliegveldtransfer is een extra service die je kunt boeken ter aanvulling op je accommodatie. De service omvat een chauffeur die je ophaalt van het vliegveld en je rechtstreeks naar je accommodatie brengt. Houd er rekening mee dat de vliegveldtransfer een enkele reis naar je accommodatie is vanaf de luchthaven, het busstation of het treinstation.

Spaans &

Wat als ik een Spaans & surf programma heb geboekt en er zijn geen golven?

Als de weersomstandigheden het onmogelijk maken om de surflessen te volgen, komt de school op locatie met een oplossing. Dit kan zijn het uitstellen van de surfcursus, het aanbieden van een alternatief programma, of een terugbetaling. 

Moet ik mijn eigen surfplank en/of wetsuit meenemen naar de Spaanse & surf-cursus?

Ondanks dat al het materiaal bij de surfcursus is inbegrepen, is altijd mogelijk om je eigen materiaal mee te nemen wanneer je dit hebt.

Moet ik al een bepaald niveau hebben voordat ik meedoe aan Spaans & danslessen?

De lessen Spaans & dans zijn voor alle niveaus. Laat even een opmerking achter op je inschrijvingsformulier met vermelding van je niveau en/of ervaring. Ook als je die niet hebt.

Ik heb mijn eigen gitaar, kan ik deze meenemen naar de flamencogitaar cursus?

Je mag je eigen gitaar meenemen. Zo niet, dan kun je er een huren op de gitaarschool voor de duur van de cursus, zodat je ook buiten de lessen kunt oefenen.

Als ik het ‘Spaans &’ programma leuk vind, is het dan mogelijk om dit te verlengen op locatie?

In de meeste gevallen is het mogelijk om het ‘Spaans &’ programma op locatie te verlengen. Je kunt dit controleren bij de receptie van de taalschool. Laat een opmerking achter op het inschrijfformulier als je overweegt het ‘Spaans &’ programma te verlengen, zodat we hier alvast rekening mee kunnen houden.

Scholarships

Are Linguaschools schools recognised for Bildungsurlaub Germany?

Yes, many of our schools have their Intensive 30 or Intensive 20+10 courses recognised by various Bildungsulaub regions. Please note that the Bildungsurlaub is a grant only available for German citizens.

Are Linguaschools schools recognized by CSN Sweden?

Yes, all Linguaschools schools are recognized by CSN. Contact CSN and request the correct forms. We will send you a signed reservation confirmation as soon as we have received your registration and 250 EUR deposit.

We recommend you apply at least 5 weeks prior to the start of the course. The CSN process normally takes about 3 weeks, between receiving the application and the moment you receive the money. Allowing 5 weeks ensures you have time to pay the remaining course and accommodation fee.

Please mind that the CSN is only for Swedish citizens.